A tradicionális, egyre erősödő gyár négy éve bemutatott alsó középkategóriájú típusú igazi sikermodell. Angliában elnyerte az év autója címet, de Nyugat-Európa más részein is igen népszerű. Melyik autó ez? A Skoda Fabia!
A volt szocialista autógyárak közül a Skoda lépett legjobban a rendszerváltozás után. Jót tett a Volkswagennel kötött házassága, a márka azóta úgy fejlődik, hogy megőrizte a saját arculatát. A minőségi változás már az átfésült Favoriton lemérhető volt, aztán jöttek az újabb sikerek: a Felicia, majd egy kategóriával feljebb az Octavia. Az 1999 végén ötajtós változatban debütált, s az idők folyamán további karosszériaverziókkal bővült Fabia család folytatja a sikerszériát, fut a Skoda szekere. A márka vevőmegelégedettségi indexe Nyugat-Európában 90 százalék fölött van, ez a tény önmagáért beszél.
Mi a népszerűség titka? A jó megjelenés legalább fél siker, különösen az autók világában. A leckét hibátalanul oldották meg a Skoda formatervezői. A Fabia visszafogott eleganciája a márkaidentitást sugárzó, krómkeretes hűtőmaszkkal állja a versenyt a konkurens típusokkal. Az utastérben sem lezserkedtek a csehek. A műszerfal ugyan csupa műanyag, de anyaga, színösszeállítása veri a kategória átlagát. Méretes a beltér, elöl „tuti”, de hátul is igen jó a helykínálat. A csomagtartó már az ötajtós változatnál is 250 literes, ideális alakú, jól pakolható. A vezetőülés magassága szabályozható, a kormány tengely- és sugárirányban is(!) állítható. Az ideális vezetési helyzet „belövését” csak a hosszú úton járó kuplungpedál nehezíti.
A Fabia műszaki megoldásaiban nem találni forradalmi újdonságokat, az autónak ennek ellenére nincs gyenge pontja. Elöl „mezei” McPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros felfüggesztést alkalmaztak a mérnökök, de igen jól sikerült a futómű hangolása és a gördülési zajok kirekesztése is az utastérből. Végül, de nem utolsósorban: a Fabia kitűnően szerepelt az Euro NCAP ütközési tesztjein is.
Nemrég komoly változás történt a Skoda sportrészlegénél, s ezzel együtt a Fabia típus életében is. A gyáriak nyugdíjazták az Octavia raliváltozatát, helyére a Fabia WRC lépett. Amint az várható volt, ezzel párhuzamosan előálltak egy utcai sportváltozattal is. A 131 lóerős Fabia RS a família legerősebb tagja – különlegessége, hogy motorházteteje alatt bizony gázolajos erőforrás duruzsol!
Kívülről a légterelővel egybeépített, a többi modellhez képest előrébb húzott és a WRC változatra emlékeztető első lökhárító, az RS emblémás hűtőmaszk, s a 16 colos könnyűfém keréktárcsákon ülő, extrém méretű, 205/45-ös(!) abroncsok félreértetlhetetlenül utalnak a különleges tartalomra. Az utastérben a jó oldaltartású sportülések, az ónixfekete műszerfal, az ezüstszínű skálázású műszerek, a bőrrel bevont, háromküllős kormánykerék, sebességváltó és kézifékkar, s a gumibetétes fémpedálok teremtenek versenyhangulatot.
Ennyit a díszletekről, lássuk, mit tud a Fabia RS? Hidegen a motor néhány másodperces izzítást igényel, s az üzemi hőmérséklet eléréséig hallatja jellegzetes kemény, érces hangját. Utána már nincsenek akusztikus problémák, legfeljebb akkor, ha 3500-as fordulatszám fölé pörgetjük a motort.
Erre azonban semmi szükség, hiszen – ne feledjük! – nem benzinen autót vezetünk, hanem dízelmotorost. Nem is akármilyet! Az 1,9 literes, turbófeltöltős, adagolófúvókás aggregát már 1900-as fordulatszámon leadja iszonyú, 310 Nm-es nyomatékát, a váltó átlagban 500-at „ejt”, tehát úgy 2500-2800-as fordulatszámnál nyugodtan kapcsolhatjuk a következő fokozatot, akkor is vastagon a „húzózónában” leszünk.
Igazából nem kell sokat bíbelődni a váltásokkal. A Fabia sportdízelének nyomatékrugalmassága lehengerlő, izomból, villámgyorsan lehet nyomni az előzéseket. Kézi sorozatméréseink szerint 4. fokozatban 60-ról 100 km/órás sebességre 6,5 5.-ben 80-ról 120 km/órás tempóra 8 másodperc alatt ugrik az autó. az adatok különösen akkor figyelemre méltók, ha tudjuk, milyen hosszúak a Fabia RS fokozatai. Míg egy 1,4-1,6 literes benzinmotorral szerelt, átlagos középkategóriájú autó motorja az itthon engedélyezett 130 km/órás autópálya-tempónál 5. sebességfokozatban 3500-3800-as fordulatszámon dolgozik, az Ibiza főtengelye csupán 3100-at fordul percenként – a 4. fokozatban! Ötödikban 2500-as, a „gyógy-hatodikban” mindössze 2100-as fordulatszámérték tartozik ehhez a tempóhoz!
Mindezek mellé városban 6,4 literes fogyasztást értünk el, autópályán, 140 körüli tempót tartva 5,4 literes átlagot mértünk. Országúton, 90-100 km/órás utazósebességnél még visszafogottabban ivott az amúgy igen potens gép: 100 kilométerenként csupán 4 liter gázolajat égetett el.
A 204 km/órás végsebességet nem próbáltuk ki, mint ahogy a gyári gyorsulást (0-100 km/óra 9,6 mp) sem ellenőriztük –, azonban az biztos, hogy városban, a zöld lámpás elrajtolásoknál rendre elmaradtak az „emberkedők”. Az igen peres gumiméret ellenére még hosszanti útbordákon sem lesz ideges az RS, egyenesfutása kifogástalan, rezzenéstelenül stabil még a nagy tempójú autópálya-kanyarokban is. Igaz, cserébe a kisebb úthibák, keresztbordák szó szerint megrázóak a benne ülők számára, de ez nem a gyártó hibája.
A fékberendezés minden körülmények között kifogástalanul látja el feladatát, a nálunk már súlyosan büntetendő sebességtartományból is villámgyorsan lerántja a mérges Fabiát. A sportos jellemzőkhöz megfelelő biztonsági és kényelmi felszereltség tartozik. A gyári alapkivitelhez tartozik az ABS (blokkolásgátló), az ASR (kipörgésgátló), a vezető- és utasoldali légzsák, az állítható magasságú vezetőülés, a távirányítós központi zár, a fedélzeti számítógép, az első elektromos ablakemelők, valamint a nyolc hangszórós rádióelőkészítés. Az opciós listából oldallégzsákok, ESP, klímaberendezés, xenonizzós fényszórók, gyári rádió és navigációs berendezés is választható.
A Fabia műszaki megoldásaiban nem találni forradalmi újdonságokat, az autónak ennek ellenére nincs gyenge pontja.