Skoda Fabia – A cseh csoda

A tradicionális, egyre erősödő gyár négy éve bemutatott alsó középkategóriájú típusú igazi sikermodell. Angliában elnyerte az év autója címet, de Nyugat-Európa más részein is igen népszerű. Melyik autó ez? A Skoda Fabia!

A volt szocialista autógyárak közül a Skoda lépett legjobban a rendszerváltozás után. Jót tett a Volkswagennel kötött házassága, a márka azóta úgy fejlődik, hogy megőrizte a saját arculatát. A minőségi változás már az átfésült Favoriton lemérhető volt, aztán jöttek az újabb sikerek: a Felicia, majd egy kategóriával feljebb az Octavia. Az 1999 végén ötajtós változatban debütált, s az idők folyamán további karosszériaverziókkal bővült Fabia család folytatja a sikerszériát, fut a Skoda szekere. A márka vevőmegelégedettségi indexe Nyugat-Európában 90 százalék fölött van, ez a tény önmagáért beszél.

Mi a népszerűség titka? A jó megjelenés legalább fél siker, különösen az autók világában. A leckét hibátalanul oldották meg a Skoda formatervezői. A Fabia visszafogott eleganciája a márkaidentitást sugárzó, krómkeretes hűtőmaszkkal állja a versenyt a konkurens típusokkal. Az utastérben sem lezserkedtek a csehek. A műszerfal ugyan csupa műanyag, de anyaga, színösszeállítása veri a kategória átlagát. Méretes a beltér, elöl „tuti”, de hátul is igen jó a helykínálat. A csomagtartó már az ötajtós változatnál is 250 literes, ideális alakú, jól pakolható. A vezetőülés magassága szabályozható, a kormány tengely- és sugárirányban is(!) állítható. Az ideális vezetési helyzet „belövését” csak a hosszú úton járó kuplungpedál nehezíti.

A Fabia műszaki megoldásaiban nem találni forradalmi újdonságokat, az autónak ennek ellenére nincs gyenge pontja. Elöl „mezei” McPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros felfüggesztést alkalmaztak a mérnökök, de igen jól sikerült a futómű hangolása és a gördülési zajok kirekesztése is az utastérből. Végül, de nem utolsósorban: a Fabia kitűnően szerepelt az Euro NCAP ütközési tesztjein is.

Nemrég komoly változás történt a Skoda sportrészlegénél, s ezzel együtt a Fabia típus életében is. A gyáriak nyugdíjazták az Octavia raliváltozatát, helyére a Fabia WRC lépett. Amint az várható volt, ezzel párhuzamosan előálltak egy utcai sportváltozattal is. A 131 lóerős Fabia RS a família legerősebb tagja – különlegessége, hogy motorházteteje alatt bizony gázolajos erőforrás duruzsol!

Kívülről a légterelővel egybeépített, a többi modellhez képest előrébb húzott és a WRC változatra emlékeztető első lökhárító, az RS emblémás hűtőmaszk, s a 16 colos könnyűfém keréktárcsákon ülő, extrém méretű, 205/45-ös(!) abroncsok félreértetlhetetlenül utalnak a különleges tartalomra. Az utastérben a jó oldaltartású sportülések, az ónixfekete műszerfal, az ezüstszínű skálázású műszerek, a bőrrel bevont, háromküllős kormánykerék, sebességváltó és kézifékkar, s a gumibetétes fémpedálok teremtenek versenyhangulatot.

Ennyit a díszletekről, lássuk, mit tud a Fabia RS? Hidegen a motor néhány másodperces izzítást igényel, s az üzemi hőmérséklet eléréséig hallatja jellegzetes kemény, érces hangját. Utána már nincsenek akusztikus problémák, legfeljebb akkor, ha 3500-as fordulatszám fölé pörgetjük a motort.

Erre azonban semmi szükség, hiszen – ne feledjük! – nem benzinen autót vezetünk, hanem dízelmotorost. Nem is akármilyet! Az 1,9 literes, turbófeltöltős, adagolófúvókás aggregát már 1900-as fordulatszámon leadja iszonyú, 310 Nm-es nyomatékát, a váltó átlagban 500-at „ejt”, tehát úgy 2500-2800-as fordulatszámnál nyugodtan kapcsolhatjuk a következő fokozatot, akkor is vastagon a „húzózónában” leszünk.

Igazából nem kell sokat bíbelődni a váltásokkal. A Fabia sportdízelének nyomatékrugalmassága lehengerlő, izomból, villámgyorsan lehet nyomni az előzéseket. Kézi sorozatméréseink szerint 4. fokozatban 60-ról 100 km/órás sebességre 6,5 5.-ben 80-ról 120 km/órás tempóra 8 másodperc alatt ugrik az autó. az adatok különösen akkor figyelemre méltók, ha tudjuk, milyen hosszúak a Fabia RS fokozatai. Míg egy 1,4-1,6 literes benzinmotorral szerelt, átlagos középkategóriájú autó motorja az itthon engedélyezett 130 km/órás autópálya-tempónál 5. sebességfokozatban 3500-3800-as fordulatszámon dolgozik, az Ibiza főtengelye csupán 3100-at fordul percenként – a 4. fokozatban! Ötödikban 2500-as, a „gyógy-hatodikban” mindössze 2100-as fordulatszámérték tartozik ehhez a tempóhoz!

Mindezek mellé városban 6,4 literes fogyasztást értünk el, autópályán, 140 körüli tempót tartva 5,4 literes átlagot mértünk. Országúton, 90-100 km/órás utazósebességnél még visszafogottabban ivott az amúgy igen potens gép: 100 kilométerenként csupán 4 liter gázolajat égetett el.

A 204 km/órás végsebességet nem próbáltuk ki, mint ahogy a gyári gyorsulást (0-100 km/óra 9,6 mp) sem ellenőriztük –, azonban az biztos, hogy városban, a zöld lámpás elrajtolásoknál rendre elmaradtak az „emberkedők”. Az igen peres gumiméret ellenére még hosszanti útbordákon sem lesz ideges az RS, egyenesfutása kifogástalan, rezzenéstelenül stabil még a nagy tempójú autópálya-kanyarokban is. Igaz, cserébe a kisebb úthibák, keresztbordák szó szerint megrázóak a benne ülők számára, de ez nem a gyártó hibája.

A fékberendezés minden körülmények között kifogástalanul látja el feladatát, a nálunk már súlyosan büntetendő sebességtartományból is villámgyorsan lerántja a mérges Fabiát. A sportos jellemzőkhöz megfelelő biztonsági és kényelmi felszereltség tartozik. A gyári alapkivitelhez tartozik az ABS (blokkolásgátló), az ASR (kipörgésgátló), a vezető- és utasoldali légzsák, az állítható magasságú vezetőülés, a távirányítós központi zár, a fedélzeti számítógép, az első elektromos ablakemelők, valamint a nyolc hangszórós rádióelőkészítés. Az opciós listából oldallégzsákok, ESP, klímaberendezés, xenonizzós fényszórók, gyári rádió és navigációs berendezés is választható.

A Fabia műszaki megoldásaiban nem találni forradalmi újdonságokat, az autónak ennek ellenére nincs gyenge pontja.

Még nincs hozzászólás, légy te az első kommentelő!

Hagyj üzenetet

Your email address will not be published.