Az autó története – Sokan nem tudják!

A ló nélküli csoki lehetőségeiről már a XIII. században is folytattak vitákat, ám az első gőzmeghajtású jármű csak 1769-ben valósult meg, az első motoros autó pedig 1862-ben, Franciaországban. A közúti közlekedés fejlődése sajnos nem várt „örömökkel” is járt: többek között a parkolóóra, a parkolóőr és a traffipax keseríti napjaink autósának életét.

Az önjáró kocsi megvalósításának lehetőségét először a gőzmeghajtásban láttak. Az első próbálkozás a francia Nicolas Cugnot nevéhez fűződik, aki 1769-ben készített egy roskatag ágyútalpat, az úgynevezett fardiert. Majd számos gőzmeghajtású kocsi következett, s megjelentek a motorral felszerelt járművek, illetve az autók.

Nyitott, magas üléssel ellátott Panhard ez Levasour 1895-ből

A világ első autójába gázüzemű robbanómotort szereltek, amelyet 1862-ben készített a francia Étienne Lenoir. Ezzel bebizonyította, hogy az elmélete működőképes. Az első benzinmotoros autót 1883-ban szerelték össze Franciaországban, de az alváz túl könnyűnek és gyengének bizonyult a motor erejéhez és súlyához képest.

1885-ban a német Karl Benz fejlesztette ki az első, valóban működő autót, így őt tekintjük az autógyártás atyjának. Ettől kezdve a fejlődés hihetetlen mértékben felgyorsult: 1902-ban kifejlesztették a tárcsaféket, 1909-ban a sebességszabályozót, majd 1926-ban a szervokormányt. Az autó fejlődésének történetében mérföldkövet jelentett az 1958-ban kifejlesztett hárompontos biztonsági öv, amely a Volvo gyár elnökének, Nils Bohlinnak a nevéhez fűződik. A Volo nem ragaszkodott a szabadalmi jogokhoz, mert úgy gondolta, hogy minden autósnak joga van a biztonsági öv nyújtotta előnyökhöz.

Bohlin, aki korábban a Svenska Aeroplan AB-nél katapultüléseket fejlesztett repülőgépek számára, 1958-ban lett a Volvo mérnöke. Így nyilatkozott: „Időnként hálás emberek hívnak fel telefonon, akiknek az életét a biztonsági öv mentette meg. Ilyenkor melegség költözik a szívembe, és úgy érzem, hogy valóban sikerült tennem valamit az emberiségért.”

Fontos dátumok az autózás történetében

1769 Nicolas Joseph Cugnot megalkotja az első önjáró járművet, amely egy gőzmeghajtású ágyútalp (fardier). A labilis szerkezet azonban felborult és falnak ütközött.

1801 Richard Trevithick megépíti az első működő, gőzmeghajtású járművet.

1862 J. J. Étienne Lenoir elkészíti az első autót, amelyet belső égésű motor hajt.

1863 Lenoir mintegy 20 kilométert tesz meg, körülbelül 6km/h sebességgel a világ első autóútján.

1879 Az amerikai George B. Selden szabadalmaztatni szeretne egy robbanómotorral működő autót az Egyesült Államokban. (A jogot csak 1895-ban kapja meg, de a járművet sosem szerelik össze.)

1883 Edouard Delamere-Debouttaville és Charles Malandin szereli össze az első benzinüzemű autót.

1845 Karl Benz építi meg az első működő, háromkerekű, benzinüzemű autót, mely az autógyártás kezdetét jelenti.

Rajz Lenoir első automobiljáról a francia Le Monde Illustré című lapban 1860-ból

1886 Benz bemutatja autóját, a nagyközönség előtt. A német Gottlieb Daimler megalkotja az első négykerekű benzinmotoros autót.

1888 A francia Emile Roger az első ember, aki autót vásárol. (Karl Benz gyárából, a mannheimi Rheinische Gasmotorenfabriktól.)

1894 Benz elkészíti az első szériagyártású autót, a Velót.

1895 Edouard Michelin kifejleszti az első, autóhoz tartozó tömlős gumikereket, amelyet a következő évben már gyártani is kezd a Dunlop cég Frederick Lanchester autógyártó számára.

1898 A francia Louis Renault szereli össze az első autót, amelynek teljesen zárt a karosszériája.

1901 Az amerikai Ransom Eli Olds megkezdi az autó tömeggyártását.

1927 Az amerikai Philadelphia Storage Battery cég legyártja az első, kereskedelmi forgalomba szánt autórádiót, a Philco Transitone-t.

1938 Az amerikai Oldsmobile cég legyártja az első automata sebességváltós autót (Hidromata autó néven).

1947 Az amerikai B. F. Goodrich piacra dobja az első, tömlő nélküli autókereket.

1958 A svéd Volvo AB cég munkatársa, Nils Ivar Bohlin szabadalmaztatja a hárompontos biztonsági övet.

1959 A Volvo PV544 az első autó, amelyet gyárilag szerelnek fel hárompontos biztonsági övvel.

1960 Nagy-Brittaniában a három évnél régebbi gépjárművek esetében bevezetik a MoT tesztet, amely a Közlekedési Minisztérium által kötelezővé tett közlekedésbiztonsági vizsgálat.

1968 A Volvo cég kifejleszti az automata biztonsági övet.

1969 Az egykori Csehszlovákia az első ország, ahol kötelezővé teszik a biztonsági öv bekapcsolását vezetés közben.

1974 Az amerikai Allstate Biztosítótársaság Mercury cégautóját szerelik fel először légzsákkal. Nem sokkal később bárki rendelhet kiegészítő tartozékként légzsákot többféle Oldsmobile-hoz is.

1981 A General Motors munkatársa, Ron Dork kifejleszti az első, autóban használható műholdas navigációs rendszert, amelyet fel is szerel saját Buickjába.

1982 A német Bosch cég kifejleszti az ABS fékrendszert.

1985 A Volvo kifejleszti az elektronikus, kipörgést gátló vonóerő-szabályozást (ETC).

1990 A japán Pioneer Electronic vállalat piacra bocsátja az első, autóba szerelhető műholdas navigációs rendszert.

Még nincs hozzászólás, légy te az első kommentelő!

Hagyj üzenetet

Your email address will not be published.